Dr. Alexandra Strasser

Higher Education Pedagogic
Telephone: 089-289-25207
Email: alexandra.strasser@prolehre.tum.de
Office: Barer Straße 21, 1.Stock, Raum 1.22
Post: Arcisstraße 21, 80333 München
Short Bio
Dr. Alexandra Strasser studied psychology at the University of Regensburg and completed her PhD in motivational psychology at the Technical University of Munich. In addition to her work as a research assistant, she freelanced as a teacher in psychology, communication, and conflict resolution, and also as a coach for theses in psychology. In January 2012, she moved to ProLehre, where she leads the competence team "Assessment", develops and implements programs for newly appointed professors, and—as an expert in business and engineering pedagogy—serves as ProLehre’s liaison with the Department of Electrical and Computer Engineering as well as at the TUM School of Management. Since April 2018, Ms. Strasser has also been the head of the ForschungsHub at ProLehre | Medien & Didaktik.
Additional Qualifications
- Certification as a Career Coach (2008)
- Certification as an FdM®Trainer (Leadership by Motivation) (2011)
- Certificate in Higher Education Teaching – Advanced Level (2014)
Responsibilities
- Provide advanced training for lecturers through workshops and online-seminars as well as individual advising and teaching observations
- Advise lecturers in developing and implementing teaching strategies and courses
- Promote a culture of excellent teaching in all TUM departments; determine field-specific needs of lecturers; design and implement courses in higher education pedagogy
- Head of ForschungsHub
Course Portfolio
- Assessment as a Reflection of Teaching
- Quality Check for Exams
- Foundation Course – Higher Education Teaching (Bavaria)
- Constructive Alignment
- Using the Blackboard
- Creating Good Lecture Notes
- Concepts of Teaching and Learning I & II (exclusively for Tenure Track Professors)
Publications and Conferences
- A. Spiekermann, S. Freund und A. Strasser: Lernergebnisse und Prüfungen: Abgestimmt im Sinne des Konzepts Constructive Alignment? Beitrag auf der 45. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik im September 2016 in Bochum.
- C. Schindler, N. Schlomske-Bodenstein, A. Strasser et al.: Prüfungen als Indikator für Studienerfolg. In: Berthold/Jorzik/Meyer-Guckel (Hrsg.): Handbuch Studienerfolg, Stifterverband, 2015.
- C. Schindler, N. Schlomske-Bodenstein, A. Strasser et al.: Assessing and Improving University Exams: A Case Study on Collaborative Professional Development with University Teachers. Tagungsbeitrag auf der AERA, SIG 61: Measurement and Assessment in Higher Education. Chicago, USA. N.
- Schlomske-Bodenstein, A. Strasser, C. Schindler: Kompetenzorientiert Prüfen – Entwicklung und Erprobung eines Weiterbildungskonzepts für Hochschullehrende. Beitrag auf der 44.Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik im März 2015 in Paderborn.
- A. Fleischmann, C. Jäger, A. Strasser: Kompetenzmodell Hochschullehre. Selbstverlegt als Print-Broschüre und als Online-Broschüre, Oktober 2014.
- A. Fleischmann, C. Gluth, A. Strasser: Lehrkompetenz: Eine pragmatische Orientierungshilfe. In: Neues Handbuch Hochschullehre, 66/2014, A 1.8, August 2014.
- A. Fleischmann, C. Gluth, A. Strasser: Ein pragmatischer Ansatz zur Modellierung von Lehrkompetenz in den Ingenieur- und Naturwissenschaften. Beitrag auf der Dortmund Spring School for Academic Staff Developers (DOSS14) im Mai 2014 in Dortmund.
- D. Popp, A. Spiekermann, A. Strasser: Lehrqualifizierung und -evaluation im Tenure Track Verfahren. Beitrag auf der Dortmund Spring School for Academic Staff Developers (DOSS14) im Mai 2014 in Dortmund.
- M. Rothbucher, C. Keimel, R. Aichner, A. Strasser, A. Riedl, K. Diepold: Zwei in einem Boot. Ein integratives Lehrmodul für Studierende der Berufspädagogik und der Elektro- und Informationstechnik. Erschienen in der Broschüre "Kompetenzen im Fokus" von Nexus (Hochschulrektorenkonferenz), Februar 2014.
- R. Aichner, A. Fleischmann, C. Gluth, D. Popp, A. Strasser: Grundprinzipien und Erfolgsfaktoren guter Hochschullehre. Selbstverlegt, August 2013.