Dr. Alexandra Strasser
Deputy Team Leader Higher Education Pedagogic
TUM School of Engineering and Design
TUM School of Management
Telephone: 089-289-25207
Email: alexandra.strasser(at)prolehre.tum.de
Office: Barer Straße 21, 1.Stock, Raum 1.22
Post: Arcisstraße 21, 80333 München
Short Bio
Dr. Alexandra Strasser studied psychology at the University of Regensburg and completed her PhD in motivational psychology at the Technical University of Munich. In addition to her work as a research assistant, she freelanced as a teacher in psychology, communication, and conflict resolution, and also as a coach for theses in psychology. In January 2012, she moved to ProLehre, where she leads the competence team "Assessment", develops and implements programs for newly appointed professors, and—as an expert in business and engineering pedagogy—serves as ProLehre’s liaison with the TUM School of Engineering and Design as well as at the TUM School of Management. She designs and holds courses in all areas and develops teaching videos on various topics related to teaching and learning at a university. Since April 2018, Ms. Strasser has also been the head of the ForschungsHub at ProLehre | Medien & Didaktik. Since June 2023, she has been supporting the project "Onboarding for new teaching staff at TUM".
Additional Qualifications
- Certification as a Career Coach (2008)
- Certification as an FdM®Trainer (Leadership by Motivation) (2011)
- Certificate in Higher Education Teaching – Advanced Level (2014)
Responsibilities
- Provide advanced training for lecturers through workshops and online-seminars as well as individual advising and teaching observations
- Advise lecturers in developing and implementing teaching strategies and courses
- Promote a culture of excellent teaching in all TUM departments; determine field-specific needs of lecturers; design and implement courses in higher education pedagogy
- Head of ForschungsHub
Course Portfolio
- Assessment as a Reflection of Teaching
- Quality Check for Exams
- Foundation Course – Higher Education Teaching (Bavaria)
- Constructive Alignment
- Using the Blackboard
- Creating Good Lecture Notes
- Concepts of Teaching and Learning I & II (exclusively for Tenure Track Professors)
Publications and Conferences
- D. Renjewski, M. Baume, A. Strasser: Einsatz von LLMs für Lernen und Prüfung ausdrücklich erlaubt! Wie wird KI genutzt und wie zuverlässig ist eine Erkennung? Tagungsbeitrag auf dem E-Prüfungs-Symposium 2024 in München, November 2024.
- A. Strasser, H. Chan: Prüfungen neu gestalten – Integration von ChatGPT und Co bei summativen und formativen Assessment. Tagungsbeitrag auf der TURN24, November 2024.
- S. Röhrl, S. Schwarzmeier, D. Fresacher, L. Sacchetto, A. Strasser, K. Diepold: ‘Komputer & Creativität’: Teaching at the Intersection of Engineering, AI, and Theater. Tagungsbeitrag auf der IEEE German Education Conference GECon 2024. August 2024.
- S. Vio, D. Sedlmeier, & A. Strasser: CampusConnector – Eine Anleitung zur Entwicklung standortübergreifender Lehrkonzepte. Selbstverlegt als Online-Handreichung, August 2024.
- M. Plattner, A. Strasser: Constructively Aligned Teaching of FPGA-SoC for Satellite Applications. Tagungsbeitrag in Computer Science, Computer Engineering, & Applied Computing (CSCE), Las Vegas, NV, USA, 2023, pp. 1146-1150, doi: 10.1109/CSCE60160.2023.00191.
- D. Sedlmeier & A. Strasser: Einsatz von ChatGPT in der Lehre. Selbstverlegt als Online-Handreichung, März 2023.
- H. Chan, J. Batz-Finkbohner, A. Strasser: Rethinking Assessment: A guide to enhancing learning through formative assessment and feedback. Selbstverlegt als Online-Broschüre, Januar 2023.
- M. Gerstner, M. Baume, A. Strasser: Fernprüfungen an bayerischen Universitäten: Herausforderungen, Kriterien und Szenarien. Whitepaper, Juni 2021.
- C. Entner, A. Fleischmann, A. Strasser: Hochschullehre im digitalen Wandel. Überlegungen zur didaktischen Gestaltung von Präsenz- und Onlinelehre. In: Neues Handbuch Hochschullehre, 100/2021.
- J. Kammermann, A. Strasser, I. Rauh, J. Taube , H.-G. Herzog: Lab Course on Electrical Drive Trains Based on Students' Participation. Tagungsbeitrag auf der 2021 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2021.
- A. Spiekermann, S. Freund, A. Strasser: Lernergebnisse und Prüfungen: Abgestimmt im Sinne des Konzepts Constructive Alignment? Beitrag auf der 45. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik im September 2016 in Bochum.
- C. Schindler, N. Schlomske-Bodenstein, A. Strasser et al.: Prüfungen als Indikator für Studienerfolg. In: Berthold/Jorzik/Meyer-Guckel (Hrsg.): Handbuch Studienerfolg, Stifterverband, 2015.
- C. Schindler, N. Schlomske-Bodenstein, A. Strasser et al.: Assessing and Improving University Exams: A Case Study on Collaborative Professional Development with University Teachers. Tagungsbeitrag auf der AERA, SIG 61: Measurement and Assessment in Higher Education. Chicago, USA. N.
- Schlomske-Bodenstein, A. Strasser, C. Schindler: Kompetenzorientiert Prüfen – Entwicklung und Erprobung eines Weiterbildungskonzepts für Hochschullehrende. Beitrag auf der 44.Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik im März 2015 in Paderborn.
- A. Fleischmann, C. Jäger, A. Strasser: Kompetenzmodell Hochschullehre. Selbstverlegt als Print-Broschüre und als Online-Broschüre, Oktober 2014.
- A. Fleischmann, C. Gluth, A. Strasser: Lehrkompetenz: Eine pragmatische Orientierungshilfe. In: Neues Handbuch Hochschullehre, 66/2014, A 1.8, August 2014.
- A. Fleischmann, C. Gluth, A. Strasser: Ein pragmatischer Ansatz zur Modellierung von Lehrkompetenz in den Ingenieur- und Naturwissenschaften. Beitrag auf der Dortmund Spring School for Academic Staff Developers (DOSS14) im Mai 2014 in Dortmund.
- D. Popp, A. Spiekermann, A. Strasser: Lehrqualifizierung und -evaluation im Tenure Track Verfahren. Beitrag auf der Dortmund Spring School for Academic Staff Developers (DOSS14) im Mai 2014 in Dortmund.
- M. Rothbucher, C. Keimel, R. Aichner, A. Strasser, A. Riedl, K. Diepold: Zwei in einem Boot. Ein integratives Lehrmodul für Studierende der Berufspädagogik und der Elektro- und Informationstechnik. Erschienen in der Broschüre "Kompetenzen im Fokus" von Nexus (Hochschulrektorenkonferenz), Februar 2014.
- R. Aichner, A. Fleischmann, C. Gluth, D. Popp, A. Strasser: Grundprinzipien und Erfolgsfaktoren guter Hochschullehre. Selbstverlegt, August 2013.